به گزارش روابط عمومی مجتمع مدارس امام مهدی (عج)، نشستی با عنوان “نشست دانشافزایی اساتید و معلمان” با محوریت بررسی و تحلیل کتاب «تعلق» اثر آیتالله حائری شیرازی و با حضور دکتر صحرایی برگزار شد.
محور اصلی این نشست: *نقش تعلق در فرآیند تربیت و آموزش* در این جلسه، شرکتکنندگان به بررسی تأثیر تعلق در شکلگیری شخصیت و مسیر تربیتی دانشآموزان پرداختند. آیتالله حائری شیرازی در کتاب خود بر این موضوع تأکید دارد که محور اصلی تحول انسان، تعلق اوست و ایجاد تعلقات صحیح در فرآیند تربیت، نیازمند بسترسازی مناسب و حرکت گامبهگام است.
برخی از نکات کلیدی مطرحشده در این نشست:
تعلق مفهومی است که تنها در ارتباط با اهداف و ارزشها معنا مییابد.
اهداف انسان دو جنبه دارند: مادی و معنوی و جهتگیری درست آنها بر اساس نظام ارزشی فرد تعیین میشود.
برای اصلاح تعلقات نادرست، رویکرد تدریجی و آگاهیبخش مؤثرتر از برخوردهای شدید و مستقیم است.
نظام آموزشی باید دانشآموزان را به سمت تعلقات مثبت و ارزشمحور هدایت کند تا از بروز انحرافات رفتاری پیشگیری شود.
نقش معلم در شکلدهی عادات تربیتی صحیح بسیار حیاتی است؛ عادات انفعالی میتوانند زمینهساز شکلگیری عادات فعال و آگاهانه باشند.
در ادامه این نشست، اهمیت الگوها در تغییر تعلقات دانشآموزان نیز مورد تأکید قرار گرفت. تغییر مسیر تعلقات نیازمند برنامهریزی دقیق و نفوذ تدریجی است و از طریق معرفی الگوهای مناسب، میتوان دانشآموزان را به سمت ارزشهای متعالی سوق داد.
این نشست که با استناد به مباحث مطرحشده در کتاب تعلق آیتالله حائری شیرازی و با هدایت دکتر صحرایی برگزار شد، فضایی برای تبادل نظر و مشارکت فعال معلمان فراهم کرد. در این جلسه، راهکارهای عملی برای هدایت دانشآموزان به سمت تعلقات سازنده و ارزشهای متعالی بهطور مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
