بسم الله الرحمن الرحیم
نظامنامه درس قرآن مجتمع امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه)
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه میفرماید: «تَعلَّمُوا القُرآنَ فَإنَّه أحسَنُ الحَدیثِ، وَ تَفَقَّهوا فیه فَإنَّه رَبیعُ القُلُوب، وَ إستَشفُوا بِنُورِهِ فَإنَّه شِفاءُ الصُّدُورِ» «قرآن را بیاموزید که بهترین گفتار است، و در آن کاوش کنید که بهار دلهاست. و از نور آن شفا و بهبودی خواهید که شفای سینههاست.»
- اسناد بالادستی
- بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی
حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاستهای کلی «ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.
متن سیاستهای کلی «ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور» که به رؤسای قوای سهگانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده، به شرح زیر است:
توسعه فرهنگ و معارف اسلامی و یادگیری قرآن (روخوانی، روان خوانی و مفاهیم) و تقویت انس دانش آموزان با قرآن و سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام و گسترش فرهنگ اقامه نماز.
۱-۲. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (بیانیه ارزشها)
گزاره های ارزشی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی:
آموزه های قرآن کریم، نقش معنوی، اسوهای، هدایتی و تربیتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و ائمه معصومین علیهم السلام به ویژه امام زمان عجل ا… تعالی فرجه الشریف و ولایت مداری در تمام ساحتها برای تحقق جامعه عدل جهان
۱-۳ چشم انداز نظام آموزش عمومی قرآن كشور
چشم انداز آموزش عمومی قرآن «نهادینه شــدن فرهنگ انس با قرآن كریم در جامعه» اســت و رســالت نظام آموزش عمومی قرآن «ایجــاد توانایی خواندن همراه بــا فهم و تدبر در قرآن و بهرهگیری مردم از تعالیم قرآن در زندگی» اســت. این چشمانداز شامل نه هدف است:
۱.تقویت ایمان و گرایش به قرآن و عترت ۲.توانایی خواندن قرآن کریم ۳.درک معنای آیات قرآن کریم ۴.توانایی و التزام به تدبر در آیات قرآن کریم ۵.حفظ قرآن کریم ۶.انس با قرآن ۷.آشنایی با علوم و معارف قرآن کریم ۸.توانایی استفاده از قرآن کریم ۹.تبعیت از قرآن و عترت[۱]
۱-۴سند تحول بنیادین آموزش وپرورش (راهکار۳,۱)
توسعه فرهنگ اقامه نماز و اهتمام به برپايی نماز جماعت در مدرسه و تقويت انس با قرآن در دانشآموزان و توسعه فرهنگ و سواد قرآنی با اصلاح برنامهها و توانمندسازی معلمان در راستای تقويت مهارت روخوانی و روانخوانی در دوره ابتدايی، آشنايی با مفاهيم کليدی قرآن در دوره متوسطه اول و آموزش معارف قرآنی در متوسطه دوم براساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی.
۱-۵برنامه درسی ملی (حوزه تربیت و یادگیری قرآن و زبان عربی)
دين اسلام، راه هدايت انسان ها به سوی کمال و رستگاری است. خداوند با هدايت خود انسان را به راه و مسير حرکت به سوی کمال راهنمايی ميکند. يکی از منابع اخذ معارف اسلامی، قرآن کريم است. قرآن کريم کتاب هدايت انسان ها است.
۶-۱ قلمرو حوزه تربیت و یادگیری قرآن و زبان عربی
حوزه يادگيری قرآن و عربی شامل دو حوزه محتوايی آموزش قرآن کريم و آموزش عربی است و حد نهايی يادگيری در اين دروس به شرح زير است:
الف– توانايی خواندن صحيح و روان قرآن کريم؛
ب- توانايی درک معنای عبارات ساده و پرکاربرد قرآن کريم؛
ج- توانايی نسبی تدبر در آيات قرآن کريم به منظور درک ساده و اوليه دقايق و ظرائف مفاهيم آيات، بدون آموزش تخصصی علوم قرآنی؛
د- انس مستمر و دائمی با قرآن کريم، به نحوی که دانش آموزان، اهل خواندن و تفکر در قرآن باشند و این امر لازمه تربيت دينی و اعتلای هويت الهی خويش بدانند.
۷-۱ بیانیه رسالت مجتمع فرهنگی- آموزشی امام مهدی (عج)
تقویت ایمان و غیرت دینی ، رشد اخلاق اسلامی و تهذیب نفس از راههایی مانند ایجاد فضای سالم اعتقادی و اخلاقی و ارائه آموزه ها و الگوهای عملی.
۸-۱. ویژگیهای دانش آموز تراز بر اساس مصوبه شورای راهبردی مجتمع امام مهدی(عج)
۱. مومن ولایتمدار و متخلق به اخلاق اسلامی ۲. جهادگر انقلابی با نگاه تمدنی ۳. علمآموز، اندیشمند و اهل فکر
۴. خودباور، امیدوار و بلند همت ۵. مسئولیتپذیر، خلاق و کارآمد
- سیاستهای راهبردی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری
۱. هدف اصلی:
باتوجّه به مجموعه بیانات مقام معظم رهبری پیرامون قرآن کریم میتوان نتیجه گرفت که هدف اصلی فعالیتهای قرآنی در جامعه باید قرآنی شدن اخلاق انسانها و عمل به قرآن باشد به صورتی که انسان تبدیل به یک قرآن مجسم گردد.[۲]
۲. توجه به منظومه تربیت قرآنی و آغاز از روانخوانی:
البته نباید بدون در نظر گرفتن منظومه تربیت قرآنی این هدف را دنبال کرد و برای رسیدن به این هدف لازم است ابتدا از درگاه انس با ظاهر متن قرآن کریم گذر نمود. [۳] بنابراین در ردیف اوّل وظایف مدرسه، آموزش روانخوانی به صورت کامل و برای همه دانشآموزان و نیروی انسانی است.[۴]
۳. حفظ تشویقی قرآن:
همچنین برای انس بیشتر با متن قرآن کریم لازم است برای حفظ قرآن در مدارس برنامههای تشویقی اجرا نمود.[۵]
۴. آموزش ترجمه کلمه به کلمه قرآن:
گام بعدی برای دانشآموزانی که زبان مادری ایشان عربی نیست، آن است که دانشآموزان با ترجمه کلمه به کلمه قرآن کریم آشنا گردند. زیرا قرآن سخن عمیقی است که نه تنها مفاهیم بلکه الفاظ آن نیز از ذات اقدس الهی به ما رسیده است. [۶]
۵. مطالعه مستمر قرآن:
مطالعه مستمر قرآن کریم به صورت روزانه لازمه آشنا شدن با معارف قرآن کریم و تفکر در آن است و همچنین لازم است رابطه خود با قرآن را روز به روز مستحکمتر نماییم.[۷]
۶. ارائه پیامهای قرآنی:
حتّی گاهی لازم است بعضی از معارف و پیامهای قرآنی به صورت منتخب و برگزیده در اختیار دانشآموزان قرار بگیرد تا مانند تابلوئی تا پایان عمر در مقابل چشمان آنان باشد و در مراحل مختلف زندگی از آن استفاده نمایند.[۸]
۷. تدبر در قرآن:
عمقیابی قرآن کریم با مراجعه به ترجمه قرآن کریم میسّر نمیگردد، حتّی کسی که زبان مادری او عربی است، جز با تدبّر در معانی قرآن کریم نمیتواند با عمق آن آشنا گردد[۹] و در عین حال که قرآن دارای درجات مختلفی از معارف و مفاهیم است، امکان فهم برای هرکس در درجه خودش وجود دارد و فهم قرآن محدود به معصومین نیست.[۱۰]
۸. شکوفایی قرآنی و رسیدن به نتیجه:
درنهایت شکوفائی قرآنی در جامعه زمانی به وجود میآید که بسیاری از مردم در قرآن تدبّر کنند و درسها، نصایح، انذارها و بشارتهای قرآنی را در ذهن خود داشته باشند، مرور نمایند و بر قلب خود بخوانند.[۱۱]
جدول اهداف آموزش قرآن (سه گانه) از پیش دبستان تا متوسطه مصوب ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
موضوع/ پایه | پیش دبستان | دبستان ۱ | دبستان ۲ | متوسطه اول | متوسطه دوم |
بینش | آگاهی از اینکه قرآن کتاب خدا است و به وسیله پیامبر برای ما آمده است
آگاهی از اینکه قرآن بهترین برنامه زندگی است آشنایی با پیامهای ساده و کاربردی قرآنی مانند برخی از صفات رحمانی خدا، داستانهای قرآنی و داستانهایی درباره قرآن کریم |
آشنایی با بعضی از آداب خواندن قرآن مانند پاکی و پاکیزگی
آشنایی با برخی از نشانه ها و نمادهای رسم الخط قرآن آشنایی با مفاهیم ساده برخی از پیام های قرآنی کتاب آشنایی با داستانهای جذاب کاربردی قرآنی* و درباره قرآن (بخصوص بحث راست و حقیقت بودن کلام خدا) دانستن معنای برخی از کلمات ساده کتاب (*داستانهای قرآنی شامل داستانهای مستقیم در قرآن و روایتهایی که در مورد این داستانها و همچنین داستانهای شأن نزول آیات است.) |
آشنایی با ویژگی های مهم رسم الخط مصحف کامل
در ادامه مفاهیم دبستان یک آشنایی با مفاهیم ساده ی پیام های قرآنی و با داستان های قرآنی کتاب درسی و درسآموزی و عبرت آموزی از آن دانستن معنای برخی از کلمات ساده و پرکاربرد قرآن کریم آشنایی با برخی از آداب ظاهری و باطنی تلاوت قرآن کریم
|
آشنایی با برخی قواعد مهم تجویدی قرائت قرآن
آشنایی با نکات ترجمهای و معنای برخی کلمات پرکاربرد قرآن و تشخیص هم خانواده و ریشه آنها آشنایی با رسانههای قرآنی آشنایی با نمونه هایی از اعجاز قرآن کریم، پیام های قرآنی، تاثیر قرآن بر زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان و سایر جوامع بشری و همچنین در مبحث ایمان به غیب شناخت جایگاه رفیع قرآن در نزد اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان شناخت قرآن از دیدگاه اهل بیت علیهم السلام آشنایی با برخی از علوم قرآنی و معارف اعتقادی قرآنی |
آشنایی با شیوهها و چارچوبهای ایجابی و سلبی تفکّر و تدبر در قرآن
آگاهی از چارچوب معارف اصلی قرآن و آشنایی با پاسخ برخی شبهات آشنایی با ویژگیهای حیات طیبه در قرآن و راه رسیدن به آن |
گرایش | علاقه به شنیدن قرائت زیبا و جذاب آیات قرآن کریم متناسب با سن کودکان
علاقه به شرکت در جمعخوانی سورههای کوتاه قرآن و سعی در تقلید از قرائت زیبای آن علاقه به حفظ برخی آیات و سورههای کوتاه قرآن کریم علاقه به شنیدن برخی از داستانهای قرآنی |
علاقه به مصحف قرآن کریم و پاکیزه نگهداشتن آن
علاقه به شنیدن قرائت زیبای قرآن و زیباخواندن آن علاقه به حفظ برخی از آیات و پیامهای قرآنی کتاب علاقه به شرکت در جمعخوانی قرآن کریم و شنیدن داستانهای قرآنی |
علاقه به قرائت زیبای سوره ها وآیات قرآنی
علاقه به حفظ برخی از سورهها و پیامهای قرآنی کتاب علاقه به دانستن معنای آیات و عبارات قرآنی کتاب علاقه به ارتباط با قرآن و شرکت در فعالیتهای روزانه قرآنی از جمله جمعخوانی |
علاقه به فعالیتهای مختلف قرآنی از قبیل قرائت زیبا، ترتیلخوانی، حفظ و شرکت در محافل و مراکز قرآنی
علاقه به آشنایی و بهرمندی از آموزههای قرآنی و فهم عبارات آن علاقه به خواندن روزانه قرآن کریم و استفاده از رسانههای قرآنی علاقه به آشنایی با زندگی و خدمات برخی از مفسران، اندیشمندان و دیگر فعالان قرآنی |
تثبیت و تقویت علاقمندیهای متوسطه اول
علاقه به فهم و تدبر در قرآن علاقه به پژوهش و تولید در حوزههای مختلف قرآنی علاقه به ترویج فرهنگ قرآنی و آموزش قرآن کریم اعتقاد و اعتماد به قرآن به عنوان پاسخگوی سوالات زندگی |
رفتار | حفظ برخی از سورههایی که دارای آیات ساده، موزون و کوتاه است مانند: سورههای توحید، کوثر، ناس، عصر، نصر، حمد، فلق و قدر
حفظ برخی عبارات و آیاتی که دارای ترکیبهای ساده، روان، موزون و کوتاه باشد احترام به مصحف قرآن کریم |
رعایت آداب و احترام قرآن کریم و محافل قرآنی
شمرده خواندن آیات مذکور در کتاب درسی رعایت قواعد اصلی روخوانی قرآن هنگام خواندن آیات و عبارات روان خوانی عبارات و اذکار نماز با لحن عربی صحیح بیان مفهوم پیامها و داستانهای قرآنی کتاب به زبان ساده حفظ و تثبیت سورههای کوچک قرآن، آیت الکرسی و عبارات ساده قرآنی مشارکت در خواندن آهنگین و جمعخوانی قرآنی |
روانخوانی کل مصحف شریف با لحن عربی و رعایت اصول کلی تجوید
معنا کردن برخی از عبارات ساده و کوتاه قرآن بیان مفهوم پیامهای کتاب به زبان ساده مشارکت در خواندن آهنگین و جمعخوانی قرآنی حفظ و تثبیت ۲۰ سوره کوچک قرآن و برخی عبارات ساده قرآنی |
روانخوانی کل مصحف شریف با لحن عربی و رعایت اصول کلی تجوید
معنا کردن عبارات و آیات قرآن کریم شامل کلمات پرکاربرد و صیغههای پرکاربرد افعال از طریق ترجمه کلمه به کلمه آنها تلفظ صحیح حروف عربی به ویژه در اذکار نماز خواندن روزانه قرآن کریم و توانمندی برای مشارکت در فعالیتهای قرآنی توانایی کار با نرم افزارها و رسانههای قرآنی به کاربستن آموزههای قرآنی در زندگی روزانه فردی، خانوادگی و اجتماعی با استناد به عبارات آن (ازجمله حفظ عبارات کتاب درسی) |
تثبیت و تقویت رفتارهای قرآنی متوسطه اول
توانایی نسبی تدبّر و تفکر در آیات قرآن کریم و عرضه یافتههای شخصی به منابع موثق و علمای ربانی جستجو در منابع قرآنی به منظور یافتن پاسخ سوالات تلاش برای گسترش فرهنگ و فعالّیتهای قرآنی |
در شکل بالا گامها و حوزههای اصلی فعالیتهای قرآنی که در بیانات رهبری به آن اشاره شده، مشخص گردیده است، در لایه ابتدایی توانایی روانخوانی و تلاوت قرآنی کریم آمده که در واقع در جهت انس با ظاهر متن قرآن کریم میباشد. در لایه دوم خواندن مستمر و ترجمه کلمه به کلمه قرآن کریم آمده که درونیتر بوده و باعث میگردد دانشآموزان با ظاهر مفاهیم قرآنی آشنا گردند و در لایه سوم آشنایی با معارف قرآنی و تدبّر در قرآن کریم آورده شده که درونی ترین لایه نظری ارتباط با قرآن کریم است. در هسته و مرکز این شکل اخلاق قرآنی و عمل به قرآن آمده است که هدف مدرسه از آموزش قرآن میباشد. در عین حال برای محقق شدن هر یک از این لایهها و درونی شدن آنها انس با قرآن و علاقهمندی به قرآن کریم ضروری است.
- اهداف کلان عمومی
باتوجّه به بیانات مقام معظم رهبری و بر اساس برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران اهداف کلان عمومی درس قرآن در زاستای رسیدن به حیات طیبه به شرح ذیل است:
الف- توانايی خواندن صحيح و روان قرآن کريم؛
ب- توانايی درک معنای عبارات ساده و پرکاربرد قرآن کريم؛
ج- توانايی نسبی تدبر در آيات قرآن کريم به منظور درک ساده و اوليه دقايق و ظرائف مفاهيم آيات، بدون آموزش تخصصی علوم قرآنی؛
د- انس مستمر و دائمی با قرآن کريم، به نحوی که دانش آموزان، اهل خواندن و تفکر در قرآن باشند و این امر لازمه تربيت دينی و اعتلای هويت فردی، خانوادگی و اجتماعی خود بداند.
- اهداف اختصاصی در زنجیره تربیت قرآنی
- روش دسته بندی و حرکت به سوی اهداف اختصاصی مقاطع
اهداف اختصاصی هر مقطع تحصیلی، بر اساس سه گانهی بینش، گرایش و رفتار تنظیم شده است. البته از آنجا که در سنین پایین کودکی، آنچه مهم است، رفتارهای گرایش ساز است، در اهداف تفصیلی مقاطع نیز ابتدا از رفتارهای گرایش ساز شروع کرده و پس از آگاهی بخشی، اهداف عملی و رفتاری مبتنی بر توانمندی و مهارت، به عنوان اهداف ترتیبی در نظر گرفته شده است. این سه گانه و دسته بندی هر یک از این سه گانه به شرح زیر است:
- حوزه گرایش
- علاقه: منظور آن است که دانش آموز، صرفاً به مقولهای علاقمند شود و آن را دوست بدارد و با آن احساس دوری یا تعارض و تنفر نداشته باشد.
- تمایل: دانش آموز علاوه بر علاقه،تمایل درونی به انجام آن عمل یا عملیاتی کردن آن مفهوم را نیز داراست؛ چه اینکه این تمایل، در عالم واقع منجر به انجام عملی بشود یا خیر.
- حوزه بینش
- آشنایی: منظور، رساندن اطلاعات اولیه راجع به موضوعی به مخاطب است. دانش آموز در این مرحله،از موضوعی مطلع می شود. این اطلاع ممکن است فاقد عمق و شناخت جدی باشد.
- آگاهی: در این مرحله،مفهوم مورد نظر به صورت یک دریافت درونی، قدرت تفکر، مقایسه و حرکت در مسیر رسیدن به هدف را در مخاطب ایجاد می کند و در واقع،او دانای به موضوع است.
- حوزه رفتار
- توانایی: دانش آموز قادر به انجام یک فعالیت خاص بوده و یا می تواند مانع از بروز مشکلی شود.
- مهارت: دانش آموز علاوه بر توانایی،مهارت و توانمندی ویژه بر فعل یا ترک فعلی را پیدا کرده و در آینده میتواند، در مقام مربی، آن را به دیگران آموزش ابتدایی دهد.
- اصول حاکم
- بر مبنای حدیث شریف ثقلین فراگیرترین اصل حاکم بر تربیت دینی در مجتمع، همراهی جدایی ناپذیر آموزههای قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام در تمام شئون تعلیم و تربیت است.
- وظیفه تربیت دینی فرزندان اصالتاً برعهده خانواده است و این سند ناظر به برنامههای مدرسهای است. اگرچه مدرسه تلاش خواهد کرد که در حوزه آموزش قرآن، حداقل کارسپاری به خانواده داشته باشد.
- برنامهها و کلاسهای قرآنی باید در اولویت برنامهریزی و اجرایی مدارس در همه مقاطع باشد. (از حیث زمانبندی، انتخاب مکان و …)
- به استمرار در آموزش قرآن و رعایت تعدد و فاصله های جلسات تدریس در طول هفته باید توجّه گردد.
- هدف راهبردی در تربیت قرآنی دانشآموزان علاقهمندی، انس و بهکارگیری آموزههای قرآن کریم است.
- تمرکز برنامههای قرآنی مجتمع در دوره ابتدایی بر روانخوانی به روش ترتیل و لحن صحیح، در متوسطه اوّل بر ترجمه کلمه به کلمه و در متوسطه دوم ورود به عرصه تفکّر و تدبّر در قرآن کریم است.
- لازمه و مقوم رشد قرآنی دانش آموزان، رشد قرآنی نیروی انسانی مجتمع است.
- همه ارکان مدرسه به ویژه معلّم کلاس قرآن باید برای بچهها نقش الگویی داشته باشند و کلاس قرآن باید با استفاده از شیوههای نوین و خلاقانه، جذّابترین کلاس مدرسه باشد.
- ضروری است نیازها، علائق، تواناییها و استعداد دانش آموزان در آموزشهای محتوایی و مهارتهای تکمیلی قرآنی در نظر گرفته شود، برای مثال باتوجه به اینکه همه دانشآموزان استعداد قرائت مجلسی یا حفظ ندارند، اجبار دانشآموزان به آن صحیح نیست ولی لازم است دانشآموزان مستعد حمایت شوند.
- دختران در پایان سال دوم و پسران در پایان سال سوم باید قادر باشند نماز را به صورت صحیح بخوانند.
- باتوجّه به جایگاه و نقش قرآن در تربیت دینی، ضروری است آموزههای قرآنی مرتبط با سرفصلهای موجود در همۀ کتابهای درسی مورد توجّه و اشاره قرار گیرد.
- اولویت دادن به روشهای فعال تدریس، کارگروهی و فعالیتهای عملی و همچنین مسئولیتسپاری به دانشآموزان در برنامهریزی فعالیتها و آموزش قرآن ضرورت دارد.
- در رابطه با ارزیابی درس قرآن نکات زیر ضروری است:
الف. دانشآموزان در پایان هرسال و هر یک از مقاطع ۵گانه این برنامه کارنامه مبسوط قرآنی خواهند داشت.
ب. در ارزیابی کیفی دانشآموزان به تحقق اهداف این برنامه توجّه کافی شود، در عین حال در ارزیابی کمی باید جهات تشویقی و انگیزهبخش مورد توجّه قرار گیرد و روال نمرهدهی باعث دلزدگی و سرخوردگی آنها نشود.
ج. روند پیشرفت دانشآموزان (درعین لحاظ موقعیت فعلی آنان) در تشویقها مورد توجّه قرار گیرد.
د. گواهینامه احراز اهداف هر مقطع، در زمان تحقق اهداف توسط دانشآموزان به ایشان اعطا شود.
- جداول مقاطع
پایه | جنسیت | دقیقه موظفی | حداقل
دقیقه لازم الاجرا |
دقیقه فوق برنامه موظفی | تمرکز هدفی | تمرکز قالبی |
پیش دبستانی ۱ | دختر | – | – | ۹۰ | ایجاد علاقه و شنیدن | جمعخوانی، داستان، سرود، حفظ |
پسر | – | – | ۹۰ | ایجاد علاقه و شنیدن | جمعخوانی، داستان، سرود، حفظ | |
پیش دبستانی ۲ | دختر | – | – | ۹۰ | ایجاد علاقه و شنیدن | جمعخوانی، داستان، سرود، حفظ |
پسر | – | – | ۹۰ | ایجاد علاقه و شنیدن | جمعخوانی، داستان، سرود، حفظ | |
اول | دختر | ۹۰ | ۹۰ | – | ایجاد علاقه و شنیدن | جمعخوانی، داستان، کلاس، حفظ |
پسر | ۹۰ | ۹۰ | – | ایجاد علاقه و شنیدن | جمعخوانی، داستان، کلاس، حفظ | |
دوم | دختر | ۱۳۵ | ۱۳۵ | – | مهارت روخوانی | جمعخوانی، داستان، کلاس،حفظ |
پسر | ۱۳۵ | ۱۳۵ | – | مهارت روخوانی | جمعخوانی، داستان، کلاس، حفظ | |
سوم | دختر | ۱۳۵ | ۱۳۵ | – | مهارت روخوانی | جمعخوانی، داستان، کلاس، حفظ |
پسر | ۱۳۵ | ۱۳۵ | – | مهارت روخوانی | جمعخوانی، داستان، کلاس، حفظ | |
چهارم | دختر | ۱۳۵ | ۱۳۵ | ۴۵ | مهارت روانخوانی (ترتیل) | کلاس، مسابقه، جمعخوانی، داستان |
پسر | ۱۳۵ | ۱۳۵ | ۴۵ | مهارت روانخوانی (ترتیل) | کلاس، مسابقه، جمعخوانی، داستان | |
پنجم | دختر | ۱۳۵ | ۱۳۵ | ۴۵ | مهارت روانخوانی (ترتیل) | کلاس، مسابقه، جمعخوانی، داستان |
پسر | ۱۳۵ | ۱۳۵ | ۴۵ | مهارت روانخوانی (ترتیل) | کلاس، مسابقه، جمعخوانی، داستان | |
ششم | دختر | ۱۳۵ | ۱۳۵ | ۴۵ | مهارت روانخوانی (ترتیل) | کلاس، مسابقه، جمعخوانی، داستان |
پسر | ۱۳۵ | ۱۳۵ | ۴۵ | مهارت روانخوانی (ترتیل) | کلاس، مسابقه، جمعخوانی، داستان | |
هفتم | دختر | ۱۰۰ | ۱۰۰ | ۵۰ | مهارت ترجمه کلمه به کلمه | کلاس، مسابقه و محفل قرآنی |
پسر | ۱۰۰ | ۱۰۰ | ۵۰ | مهارت ترجمه کلمه به کلمه | کلاس، مسابقه و محفل قرآنی | |
هشتم | دختر | ۱۰۰ | ۱۰۰ | ۵۰ | مهارت ترجمه کلمه به کلمه | کلاس، مسابقه و محفل قرآنی |
پسر | ۱۰۰ | ۱۰۰ | ۵۰ | مهارت ترجمه کلمه به کلمه | کلاس، مسابقه و محفل قرآنی | |
نهم | دختر | ۱۰۰ | ۱۰۰ | ۵۰ | مهارت ترجمه کلمه به کلمه | کلاس، مسابقه و محفل قرآنی |
پسر | ۱۰۰ | ۱۰۰ | ۵۰ | مهارت ترجمه کلمه به کلمه | کلاس، مسابقه و محفل قرآنی | |
دهم | دختر | ۰ | ۵۰ | – | مهارت تفکر و تدبّر | جشنواره قرآنی،پروژه پژوهشی، کلاس |
پسر | ۰ | ۵۰ | – | مهارت تفکر و تدبّر | جشنواره قرآنی،پروژه پژوهشی، کلاس | |
معارف | ۱۰۰ | ۱۰۰ | – | مهارت تفکر و تدبّر | جشنواره قرآنی،پروژه پژوهشی، کلاس | |
یازدهم | دختر | ۰ | ۵۰ | – | مهارت تفکر و تدبّر | جشنواره قرآنی،پروژه پژوهشی، کلاس |
پسر | ۰ | ۵۰ | – | مهارت تفکر و تدبّر | جشنواره قرآنی،پروژه پژوهشی، کلاس | |
معارف | ۱۰۰ | ۱۰۰ | – | مهارت تفکر و تدبّر | جشنواره قرآنی،پروژه پژوهشی، کلاس | |
دوازدهم | دختر | ۰ | ۰ | ۵۰ | مهارت تفکر و تدبّر | حلقههای قرآنی |
پسر | ۰ | ۰ | ۵۰ | مهارت تفکر و تدبّر | حلقههای قرآنی | |
معارف | ۱۰۰ | ۵۰ | – | مهارت تفکر و تدبّر | حلقههای قرآنی، کلاس |
- نکات اجرایی
- مسئول نظارت بر حسن اجرای برنامههای قرآنی هرمقطع، مدیر همان مقطع است.
- برای آموزش بهتر قرآن در صورت نیاز میتوان از تقسیم هر کلاس به دو گروه استفاده کرد.
- از سال چهارم تا ششم دبستان یک جلسه اضافه به عنوان مصحف خوانی در برنامه هفتگی اضافه میشود و در این مدت لازم است از ابتدای جزء ۱ تا پایان جزء ۲ را طی نمایند.
- هرچند در پایان متوسطه اول به مرور زمان کلاسهای قرآن کمتر میگردد ولی از پیشدبستان تا پایان متوسطه دوم به مرور زمان فعالیتهای تکمیلی و اختیاری قرآنی زیادتر خواهد شد.
[۱] بر اساس سند شــورای توسعة فرهنگ قرآنی كشور
[۲] برگرفته از مضمون بیانات رهبری در دیدار با برخی از بانوان قرآن پژوه کشور ۱۳۸۸/۰۸/۲۵
[۳] برگرفته از مضمون بیانات رهبری در اختتامیه مسابقات قرآن ۱۳۷۷/۰۹/۰۱
[۴] برگرفته از مضمون بیانات رهبری در دیدار با جمعی از قاریان۱۳۶۸/۱۲/۰۴ و بیانات در پایان مراسم قرائت قاریان قرآن ۱۳۶۹/۰۱/۱۹
[۵] برگرفته از مضمون بیانات رهبری در دیدار با مسئولان و معلمان دبیرستان علوم و معارف اسلامی شهید مطهری ۱۳۶۸/۱۲/۲۷
[۶] برگرفته از مضمون بیانات رهبری در اختتامیه مسابقات قرآن ۱۳۷۷/۰۹/۰۱
[۷] برگرفته از مضمون بیانات رهبری در اختتامیه مسابقات بین المللی قرآن ۱۳۷۰/۱۱/۱۷
[۸] برگرفته از مضمون بیانات رهبری در دیدار قاریان ۱۳۸۷/۱۲/۰۷
[۹] برگرفته از مضمون بیانات رهبری در دیدار قاریان ۱۳۸۴/۰۷/۱۴
[۱۰] برگرفته از مضمون بیانات رهبری در ضیافت انس با قرآن ۱۳۸۹/۰۵/۲۱
[۱۱] برگرفته از مضمون بیانات رهبری در دیدار قاریان ۱۳۸۹/۰۴/۲۴
باتوجه به اینکه نظام کلی اسناد راهبردی مجتمع در حال تدوین و آماده سازی است، این اسناد نهایی و قابل استناد نمی باشد.